Kundedrevet innovasjon

Gjennom et samarbeid med UiT – Norges arktiske universitet/Handelshøgskolen, vil 25 av Arctic-365s klyngebedrifter delta som praksisbedrifter for de 75 studentene som er i gang med en Bachelor i Ledelse, Innovasjon og Marked.

Den mest effektive måten å utvikle nye opplevelsesprodukter og forretningsmodeller på, er ved å innta kundeperspektivet som utgangspunkt for det som skal utvikles. I faget «Kundedrevet innovasjon» er kundeorientering sentralt. Kunder sees på som samskapere av verdi ved forbedring eller nyutvikling av opplevelser eller tjenesteprosesser.

Ved å bruke «Kundedrevet innovasjon» vil studentene bistå din bedrift med å utvikle nye produkter eller med et våkent blikk gå gjennom de du allerede har i salg. Dessuten se nærmere på din forretningsmodell og om det er forbedringer av denne som kan øke din omsetning.

Første møte mellom studenter og bedrifter er nå gjennomført, de har blitt bedre kjent, og bedriftene har fått en innføring i «Kundedrevet innovasjon» slik at de har fått en tydelig forståelse av hvordan metoden kan hjelpe den enkelte i videre utvikling. Senere skal studentene ut i praksis en uke i april. Studentene skriver rapporter som deles med bedriftene. En oppsummering av prosjektet og enkelte case vil også bli presentert i klynga ved anledning.

IMG_7947.JPG

Klyngeleder Børre Berglund forteller om Arctic-365

IMG_7952.JPG

Bedriftene møter sine studenter for første gang